Interaktiv vägg som ett alternativ till TV:

Avancerad multimedieteknik erbjuder många intressanta lösningar. Tv kan snart ersättas av interaktiva väggar som består av många sammankopplade skärmar. De första prototypenheterna av denna typ presenterades av NDS-företaget.

Interaktiva väggar ska förändra hur vi tittar på program på en vanlig TV-apparat. De ska erbjuda möjligheten att visa olika innehåll på en enorm yta samtidigt. Tack vare dem kommer de till exempel att kunna titta på en film samtidigt, surfa på internetportaler och chatta via messenger med en vän på andra sidan världen.

Nyheter Digitala system – interaktiva väggar

Det första företaget som började arbeta med en interaktiv vägg är NDS. Det här är hur projektet som kallas “Surfaces” blev livligt.

NDS vill bygga en “interaktiv vägg” som kommer att använda OLED-teknik. Företagets specialister är övertygade om att nästa generation av platt-TV-apparater kommer att använda OLED: er och som en följd kommer priset på denna typ av skärmar att sjunka under de kommande tio åren. Det är värt att lägga till att skärmar med OLED-teknik har en betydande fördel jämfört med traditionella LCD-skärmar. Deras fördel är att de, till skillnad från LCD-skärmar, inte behöver sidbelysning, så bildvisningsområdet kan sträcka sig ända till TV: ns kanter. Följaktligen kan OLED-skärmar monteras bredvid varandra och därmed skapa en övergripande, extremt stor skärm.

Är interaktiva väggar framtiden för TV?

Det har länge funnits åsikter om att traditionell tv kommer att ersättas av de möjligheter som Internet erbjuder. På Internet har vi bred tillgång till många attraktioner, och tv i sin tur kommer fortfarande att tänka på begränsningen av passiv visning av det som presenteras på skärmen. Även om producenterna utökar sitt TV-erbjudande, t.ex. med geststöd, plattformar med applikationer eller lösningar som möjliggör integrering av TV-apparater med datorer och mobila enheter, tror NDS att detta inte kommer att uppfylla konsumenternas växande krav. Det är av den anledningen som Surfaces inte bara baseras på en skärm utan på många, vilket företaget tror kommer att locka användare till en ny dimension av TV.